A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Only variable references should be returned by reference

Filename: core/Common.php

Line Number: 257

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/pbnjrcom/public_html/system/core/Exceptions.php:185)

Filename: libraries/Session.php

Line Number: 675

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/pbnjrcom/public_html/system/core/Exceptions.php:185)

Filename: views/baca.php

Line Number: 2

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/pbnjrcom/public_html/system/core/Exceptions.php:185)

Filename: views/baca.php

Line Number: 2

Bajalanan ka Pasar Terapung Muara Kuin - Pulau Banua Banjar
Pulau Banua Banjar
Bangga Jadi Urang Banjar
Kamis
21
Saptimbir 2017
Wisata Banua
Bajalanan ka Pasar Terapung Muara Kuin
Tanggal :21 Agustus 2015
Dibaca :2241 kali

Pasar Terapung Muara Kuin.

Pasar Terapung Muara Kuin ngini ada di atas Sungai Barito atau muara Sungai Kuin, Banjarmasin. Pasar ngini sudah ada mulai ratusan tahun wan masih ada sampai wayahini nang jadi ikon objek wisata di Kota Banjarmasin nang sudah dikenal diseluruh Indonesia sampai mancanegara.

Bahari pasar ngini jadi wadah urang bahurupan barang ja dari hasil kebun wan pertanian, tapi kalawasan seiring wan kemajuan zaman maka sistem ngitu mulai bekurang wan wayahini sudah pakai sistem tukar-jual pakai duit rupiah.

Di Pasar Terapung ngini selain menjual hasil perkebunan wan pertanian ada jua dagangan nang lainnya nangkaya iwak, makanan khas banjar nangkaya soto Banjar, nasi sop Banjar, wadai, pakaian wan nang lainnya. Bubuhan pedagang nang bajualan wan urang batatukar pakai jukung. Pasar ngini buka mulai habis subuh sampai jam tujuh baisukan.

Sabuting pemandangan rami disini kita kawa belanja sambil melihat matahari terbit nang memantulakan cahaya di sepanjang aliran sungai Barito wan anak-anak sungainya.

Macam-macam barang ditukar-jual di pasar terapung. Jukung-jukung banyak mambawa hasil perkebunan nangkaya sayur, buah sampai iwak ada di pasar terapung. Keistemewaan pasar terapung ngini adalah masih rancak ada bapanduk (barter) antar bubuhan pedagang nang bajukung.

Kada jukung haja nang maramiakan pasar terapung, ada jua klotok nang lewat di pasar terapung. Pasar terapung Muara Kuin sudah ada mulai 400 tahun nang lalu. Ngini menunjukakan budaya Urang Banjar nang parak wan sungai, sampai batatukar di atas banyu sudah ada mulai lawas.

Wayahini pasar terapung Kuin taancam punah baganti wan pasar darat. Biar kayaitu Pasar Terapung Kuin tetap kawa jadi tujuan wisata utama di Kalimantan.

Wisata Banua
Jalan-Jalan ke Pasar Terapung Muara Kuin
Tanggal :21 Agustus 2015
Dibaca :2241 kali

Pasar Terapung Muara Kuin.

Pasar Terapung Muara Kuin terletak di atas Sungai Barito atau muara Sungai Kuin, Banjarmasin. Pasar ini sudah ada sejak ratusan tahun dan masih ada hingga sekarang menjadi ikon objek wisata di Kota Banjarmasin yang sudah dikenal diseluruh Indonesia sampai mancanegara.

Dahulu pasar ini hanya jadi tempat masyarakat bertukar barang dari hasil kebun dan pertanian, namun lambat laut seiring dengan kemajuan zaman maka sistem itu mulai bekurang dan saat ini sudah menggunakan sistem jual-beli dengan mata uang rupiah.

Di Pasar Terapung ini selain menjual hasil perkebunan dan pertanian juga ada dagangan lainnya seperti ikan, makanan khas banjar seperti soto Banjar, nasi sop Banjar, kue, pakaian dan lain- lain. Para pedagang yang berjualan dan orang-orang yang membeli menggunakan perahu kecil yang biasa disebut jukung. Aktivitas di pasar ini yaitu setelah subuh hingga jam tujuh pagi.

Salah satu pemandangan menarik disini yaitu kita bisa belanja sambil melihat matahari terbit yang memantulakan cahaya di sepanjang aliran sungai Barito dan anak-anak sungainya.

Bermacam-macam barang dijual belikan di pasar terapung. Jukung-jukung membawa hasil perkebunan seperti sayur, buah hingga ikan tersedia di pasar terapung. Keistemewaan pasar terapung ini adalah masih banyak barter antar para pedagang yang menggunakan jukung.

Bukan hanya jukung yang meramiakan pasar terapung, ada juga klotok yang lewat di pasar terapung. Pasar terapung Muara Kuin sudah ada sejak 400 tahun yang lalu. Ini menunjukkan budaya Urang Banjar yang dekat dengan sungai, seperti jual beli di atas air sudah ada sejak lama.

Saat ini pasar terapung Kuin terancam punah berganti dengan pasar darat. Walau seperti itu Pasar Terapung Kuin tetap bisa menjadi tujuan wisata utama di Kalimantan.

Baca Jua:
Bajalanan ka Taman Siring Sungai Martapura Banjarmasin Festival Budaya Pasar Terapung di Siring Sungai Martapura Belanja Batu Permata di Martapura
PALING HANYAR
RANCAK DIBACA
Pulau Banua Banjar
Copyright © 2017 Pulau Banua Banjar.
All Right Reserved.